Veilingterrein Oost gaat door

Foto: Toerisme Langedijk.nl

LANGEDIJK – De gemeenteraad van Langedijk heeft met een ruime meerderheid ingestemd met het bestemmingsplan Veilingterrein Oost.

Alleen de twee fractieleden van GroenLinks keerden zich tegen het plan voor woningbouw in Noord Scharwoude.

Langedijker gebied van cultuurhistorisch belang

museum-broekerveiling-3(WhichmuseumNL)Broeker VeilingHet omringende landschap van Langedijk is van oudsher bijzonder waterrijk en bestond uit een uitgebreid stelsel van sloten en meren waarbij het vervoer over water vanzelfsprekend was.

Overtollig water werd echter als een bedreiging gezien voor de in cultuur gebrachte gronden. Een groot aantal meren in de directe en wijde omgeving werd drooggelegd waardoor het nog zeer herkenbare open polderland is ontstaan.

Onder invloed van de tuinbouw ontstond het Rijk der duizend Eilanden (zie hiervoor de coverfoto). Dat is een indrukwekkend patroon van relatief smalle eilanden gescheiden door steeds breder wordende sloten waarover men de verschillende tuinbouwproducten naar de veiling afvoerde. Van dit landschapstype is eigenlijk alleen de Oosterdel behouden gebleven na een omvangrijke ruilverkaveling en herinrichting.

Ruilverkaveling 1963

Broekerveiling (CommonsWikimediaOrg)In 1963 werd tot ruilverkaveling besloten. De kleine eilandakkertjes en de doorvaarveilingen waren als economisch systeem achterhaald. Dit unieke gebied veranderde van een vaarpolder in een rijpolder.

In 1968 zijn de drie veilingen Broek op Langedjk, Warmenhuizen en Noord-Scharwoude gefuseerd. De veilingen in Broek op Langedijk en Warmenhuizen werden afgestoten en Noord-Scharwoude werd uitgebreid. Na sluiting van de veiling in Noord-Scharwoude ontstond een min of meer industriële zone (industrieterrein De Wuyver).

Bij het Veilingterrein en de omringende omgeving kan een onderscheid worden gemaakt tussen het historische deel en het gebied dat in ontwikkeling kwam na 1950. De Oranjebuurt, ten zuiden van het gebied, heeft tot op de dag van vandaag een grote betekenis in het gebied gehad en levert een belangrijke bijdrage aan de identiteit van het gebied.

Ontwikkeling vroegere terminal

Een tweede aspect is de ontwikkeling van de vroegere terminal, de overslag van water naar spoor en weg. Ook dit gegeven is langs de huidige Veilingweg nog steeds voelbaar in het gebied. De bebouwing van de handelskade maakte hier onderdeel vanuit. De Wuyversloot, de hoofdaanvoerroute, heeft moeten wijken voor de ontwikkeling van de veiling. Het sluisje en de merkwaardige knik in de watergang nabij de Oranjestraat herinneren nog aan deze oude waterverbinding.

Opvallend bij de waterstructuur is dat deze was gebaseerd op de oude kavelsloten in het tuindersgebied. Eén loswal met de originele kade is nog (gedeeltelijk) aanwezig in het gebied. Een derde opvallend aspect is de ontwikkeling van de Oostelijke randweg. Deze ingreep heeft een enorme invloed op de ontwikkeling van het gebied gehad.

Na de aanleg van deze weg heeft zich een versnelling voorgedaan waarbij de veiling werd geflankeerd door een nieuw bedrijventerrein. Het gehele gebied heeft zich als het ware van west naar oost ontwikkeld waardoor een duidelijk verloop is ontstaan van een kleinschalig dorps beeld naar een meer stedelijke en geïndustrialiseerde uitstraling