Het opladen van je elektrische auto bij een openbare laadpaal in Koggenland is momenteel gemiddeld 49,0 cent per kilowattuur. Dit is 5 procent duurder dan in september, zo blijkt uit cijfers van vergelijkingssite LaadpasTop10. Een groot deel van dit prijsverschil komt door de invoering van energiebelasting bij het opladen van een stekkerauto sinds 1 januari.
De kosten voor elektrisch opladen op straat zijn in heel Nederland dit jaar gestegen, met uitschieters tot wel 26 procent. Naast het duurdere laden zijn er nog meer financiële tegenvallers voor (aspirant-)stekkerauto-eigenaren, waaronder motorrijtuigenbelasting en het wegvallen van aanschafsubsidies. De ANWB heeft berekend dat elektrisch rijden per kilometer nu duurder is dan rijden op benzine.
Hoewel de gemiddelde tarieven in het zuiden van Nederland toch zijn gedaald, zijn er regionale verschillen door oude aanbestedingen en belastingkortingen. In en rond Rotterdam zijn de basistarieven zo gedaald dat dit het wegvallen van belastingkortingen compenseert. Dit zorgt voor verwarring bij stekkerauto-eigenaren, omdat laadpalen met en zonder belastingkortingen door elkaar staan.
De Vereniging Elektrische Rijders benadrukt dat de kloof tussen mensen die thuis kunnen laden en mensen die afhankelijk zijn van openbare laadpalen groter wordt. Recent onderzoek toont aan dat één op de vijf eigenaren van een stekkerauto afhankelijk is van openbare laadpalen. In Koggenland zijn er momenteel 130 openbare en semiopenbare laadpunten, twintig meer dan een jaar geleden.