Lokaal heeft het op alle fronten moeilijk

Marius van Buuringen.
Foto: Marmusic

Lokale journalistiek en lokale radiostations verkeren evenals de lokale politiek alle drie in zwaar weer. Aankomende woensdag worden de kiezers in het grootste deel van de gemeenten naar de stembus getrokken en zelfs geduwd. De lokale poltiek heeft een  onafhankelijke lokale journalistiek nodig.

Hetzelfde geldt voor de lokale radiostations. Vanuit de regering worden zij  gedwongen om regionaal de krachten te bundelen : zgn piraterij wil de regering zo tegen gaan.

Lokale journalistiek en lokale radiostations

Een voorbeeld van zo’n lokaal radiostation is Radio Beverwijk. Koggenland Nieuws brengt dit om ook de lokale radiostations mee te willen ondersteunen. Vanaf nu staat er op Koggenland Nieuws ook een banner naar het lokale radiostation Marmusic met elke week een Album van de week. Hieronder volgt een kennismaking met de dj van Marmusic. Koggenland Nieuws bundelt zo lokale journalistiek en lokale radiostations met lokale politiek.

Nog maar vier jaar geleden zat hij achter de knoppen bij Radio Beverwijk. Nu zendt hij 24/7 uit vanuit zijn eigen studio in het Spaanse Denia: Marius van Buuringen, nog geen 63 jaar oud en toch al bijna 60 jaar ‘bezig’ met muziek. Dus al vanaf zijn 4e jaar is hij gepassioneerd met muziek bezig.

DJ in de Volkswagen Kever

lokale jouralistiek en lokale radiostations
De kever.

‘Mijn ouders moeten er helemaal gèk van geworden zijn’, aldus Marius over zijn aller-prilste muziekervaring. “Ik was ongeveer drie jaar oud. Ieder jaar gingen mijn ouders met ons, in zo’n oude Volkswagen Kever, op vakantie naar Duitsland, naar Saltzgitter-Bad in de Harz. Laat de politie vandaag-de-dag het maar niet horen, maar ik zat dan voorin, bij het dashbordkastje. Dat maakte ik dan open, en dan zat er zo’n klein pinnetje, waarmee het deurtje zich kon vastklemmen. Welnu, dat pinnetje was ‘mijn draaitafel’. In de auto had mijn vader altijd bierviltjes liggen, die prikte ik dan op het pinnetje, draaide het viltje rond alsof het een grammofoonplaat was, en zorgde vervolgens zelf zingend voor het geluid. Gedurende de rit, die toch al gauw een uurtje of vijf duurde, kon de familie dan genieten van mijn uitvoeringen van Paradiso, Bye bye Love, Bananaboat Song en Hot Diggity”.

Cassetterecorder

Deze ultra-vroege DJ-ervaring was duidelijk een voorteken, want al op zijn twaalfde was Marius de Volkswagen kever en het radio-pickup meubel van zijn ouders ontgroeid en was hij volop in de weer met zijn eigen Dual draaitafel, Telefunken cassetterecorder en Philips versterkertje om opnames te maken en te mixen. Later kwam daar een Sony bandrecorder bij, die weer wat later werd opgevolgd door een rasechte Revox, in die tijd de Rolls-Royce onder de taperecorders.

Van school-DJ tot wandelende muziek-database

Deze combi van apparatuur zette Marius in gedurende zijn eerste echte DJ-ervaringen, eerst bij feestjes op school en later in de Haarlemse discotheek Toy Toy. We praten nu over eind zestiger, begin zeventiger jaren, misschien wel de meest legendarische periode in de muziekgeschiedenis. De tijd waarin grote artiesten en groepen opstonden zoals The Rolling’ Stones en the Beatles, Joe Cocker en Jimmy Hendriks, de tijd van Woodstock en de tijd van de Disco. Het is die periode waarin Marius, in zijn honger naar muziekkennis, als een soort spons alle muziekwetenswaardigheden in zich opnam. Een honger, die tot op de dag van vandaag nog steeds niet is gestild, met als gevolg dat hij inmiddels ongeveer een wandelende muziekencyclopedie is.

Regionale radiostations

Deze overvloed aan muziekkennis en zijn nimmer te stoppen belangstelling voor nieuwe muziek maakten dat Marius steeds meer zijn plek vond achter de knoppen van (regionale) radiostations.

In 2005 kroop Marius voor het eerst achter de knoppen bij Meerradio, de locale omroep van de Haarlemmermeer. Hier werkte hij onder andere mee aan “Er is meer…”, een programma over paranormale zaken. Na een korte tussenstap bij de regionale radio van Zwolle kwam Marius eind 2011 bij Radio Beverwijk.

Radio Beverwijk

Bij Radio Beverwijk was Marius verantwoordelijk voor de techniek van het programma ‘Emotions’, zeg maar een soort ‘Candlelight’ met Ivon Sopaheluwaken in de rol van jan van Veen, met gedichten en bijpassende muziek. Daarnaast deed Marius ook de techniek voor het actualiteitenprogramma ‘Lokaal Totaal’ en maakte hij, samen met Charles Duijff en Onno Hulshof het programma Relax. Hieraan bewaart hij nog mooie herinneringen: “Voor mij was ‘Relax’ een van de leukste programma’s die ik heb gemaakt”, aldus Marius. “We deden het programma met z’n drieën, en regelmatig hadden we zoveel plezier dat we in de studio helemaal krom lagen van het lachen. Soms gebeurde dat terwijl de microfoons nog open stonden, zodat de luisteraars konden meegenieten”.

De liefde achterna

Marius en Lidwien
Marius en Lidwien.

Ondanks de dierbare periode bij Radio Beverwijk kwam daar aan het begin van 2013 vrij abrupt een eind aan toen Marius de ‘liefde van zijn leven’, Lidwien, tegen het lijf liep. Welgeteld zes weken had Marius nodig om te besluiten naar Denia in Spanje, de woonplaats van Lidwien, te verhuizen. Inmiddels wonen Marius en Lidwien drie jaar samen en zijn recentelijk (afgelopen augustus) getrouwd. Maar ook in Spanje is Marius niet losgekomen van zijn ‘grote liefde’: de muziek. In Denia heeft hij inmiddels zijn eigen muziekstudio van waaruit hij de uitzendingen verzorgt van zijn eigen radiostation Marmusic.

Marmusic

Marmusic studio in Denia (Spanje)
De studio in Denia (Spanje).

Marius over zìjn radiostation: “Als je eenmaal de smaak te pakken hebt van het radio maken dan wil je daarmee doorgaan. Daarbij, er is zo ontzettend veel muziek wat de moeite waard is om aan mensen te laten horen. Heel veel bekende muziek, die het beluisteren waard blijft, maar vaak ook vergeten nummers of artiesten. Soms ook hele goede onbekende nummers van bekende artiesten. En even zo vaak mooie nieuwe releases van zangers, zangeressen of groepen die soms al 5 decennia aan de weg timmeren. Het is gewoon heerlijk om steeds weer muziek te ontdekken en, inclusief het verhaal, te delen met de luisteraars.

Achter de microfoon

Voor wie Marius in het verleden meemaakte achter de knoppen van de regionale zenders zal het even schakelen zijn. Eigenlijk kent iedereen Marius uit het verleden al zijnde de man op de achtergrond. Hij zorgde voor de techniek en vond de juiste muziek voor het juiste moment, maar het was meestal een ander die achter de microfoon zat. Bij Marmusic is dat anders. De live-uitzendingen van Marmusic worden allemaal gepresenteerd door Marius zelf. Bij de eerste twee live programma’s van Marmusic (‘Goudmijn’ en “We eten vanavond wat later’) was dat ook voor Marius nog even wennen. Maar inmiddels fungeert Lidwien als een soort ‘personal coach’ hetgeen ertoe heeft geleid dat Marius in het Marmusic-programma ‘Live met Marius en Lidwien’ een prettig en vooral ook informatief presentatiegeluid laat horen, op cruciale momenten ook verbaal terzijde gestaan door Lidwien.

No-nonsens radio

Waar Marius met zijn Marmusic op mikt is de doelgroep luisteraars die zijn wortels heeft zitten in de zestiger en zeventiger jaren. Noem het zoals je het noemen wilt: babyboomers, senioren, vijftig-plussers…in ieder geval mensen die iets hebben met die bijzondere periode in de moderne muziek. Dat betekent niet dat Marmusic uitsluitend ‘Gouwe Ouwe hits’ draait, alhoewel Marmusic zeker één groot feest van herkenning is. Dat geldt zowel voor de tijden waarop nonstop muziek wordt gedraaid als gedurende de live-uitzendingen. Marius heeft er maar één benaming voor: ‘No-nonsens radio’.

Reacties