Bezwaar maken

Foto: Sociaalverhaal.com

Het kan gebeuren dat u het niet eens bent met een besluit van de gemeente. Bijvoorbeeld omdat u een vergunning hebt gevraagd, maar niet gekregen. Of uw buren hebben een vergunning gekregen waar u het niet mee eens bent. Of u bent het niet eens met een belastingaanslag van de gemeente.

Vaak kunt u bezwaar maken tegen een besluit van de gemeente. Dit doet u door een bezwaarschrift te sturen naar de gemeente. In uw bezwaarschrift legt u uit waarom u het niet eens bent met het besluit. De gemeente moet dan opnieuw beslissen. Bent u het ook niet eens met dit tweede besluit? Dan kunt u vaak beroep indienen bij de rechter.

Wilt u bezwaar maken tegen de onroerendezaakbelasting en/of uw WOZ-waarde?

Meer info over WOZ en het indienen van bezwaar

Wilt u bezwaar maken tegen:

  • afvalstoffenheffing
  • hondenbelasting
  • rioolheffing
  • forsensenbelasting
  • legesheffing

 Maak bezwaar tegen een gemeentelijke belasting of heffing (DigiD):

Wilt u bewaar maken tegen een ander besluit?

Maak bezwaar (DigiD)

Gang van zaken

Bezwaarschrift

U moet het bezwaar indienen binnen zes weken na de datum van bekendmaking (meestal de datum van verzending) bij het bestuursorgaan dat de beslissing genomen heeft. In het besluit zelf is meestal aangegeven of u bezwaar kunt maken.

Bezwarencommissie

  1. In de gemeente Koggenland functioneert een onafhankelijke bezwarencommissie die u hoort en vervolgens een advies uitbrengt.
  2. Het bestuursorgaan dat het oorspronkelijke besluit heeft genomen, neemt een nieuw besluit. Daarbij wordt meestal het advies van de bezwarencommissie opgevolgd, maar dat is niet verplicht. Als het besluit afwijkt van het advies, wordt dit gemotiveerd.
  3. In de regel duurt het maximaal tien weken na het indienen van uw bezwaar voordat u een besluit hierop krijgt. Het kan echter voorkomen dat er bijzondere omstandigheden zijn die het halen van die termijn onmogelijk maken. Daarover wordt u dan geïnformeerd.
  4. In sommige gevallen kunt u rechtstreeks in beroep. De gemeente moet daar dan wel mee instemmen. De gemeente stuurt uw brief dan door naar de rechter.

Beroepschrift

  1. Een beroepschrift moet u indienen bij de rechtbank (de Centrale Raad van Beroep indien het betrekking heeft op een uitkering in het kader van de bijstand. In alle andere gevallen de sector bestuursrecht van de Rechtbank en soms de Raad van State) in het rechtsgebied waarbinnen uw gemeente ligt.
  2. U krijgt een schriftelijke bevestiging van de ontvangst van het beroepschrift.
  3. De termijn voor het indienen van een beroepschrift bedraagt zes weken. Deze termijn start met ingang van de dag nadat de uitkomst van het bezwaar bekend is gemaakt.
  4. Het beroepsorgaan neemt zestien weken na ontvangst van het beroepschrift een beslissing. Zo niet, dan wordt u hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld.

Afwijkingen

Er zijn besluiten waarop geen bezwaar mogelijk is of waarop een andere (beroeps)procedure moet worden gevolgd. De gemeente zal u daar in die gevallen op wijzen.

Voorwaarden

  • Het is goed advies te vragen voordat u uw bezwaar maakt. Bijvoorbeeld bij het Juridisch Loket, uw rechtsbijstandsverzekeraar of een advocaat.
  • In het besluit van de gemeente staat of u bezwaar kunt maken. Ook staat hierin naar welk adres u uw bezwaarschrift moet sturen.
  • Uw bezwaar moet binnen 6 weken bij de gemeente zijn. Deze periode begint op de dag ná de dag waarop het besluit aan u is gestuurd.
  • Ontvangt de gemeente uw bezwaar te laat? Dan behandelt zij uw bezwaar niet.
  • De gemeente kan u vragen langs te komen om uw bezwaar te bespreken.

Lees ook :
Hondenbelasting

Afvalstoffenheffing

Rioolheffing

WOZ-waarfde

Forenzenbelasting

Kwijtschelding