Consumentenervaringen met Fiber slecht

Glasvezel is de toekomst.
Foto: Pinterest

Consumentenervaringen met e-Fiber slecht? Wat is glasvezel eigenlijk? Wat kunt u in de praktijk met glasvezel? Waar ligt Glasvezel? Wie legt glasvezel aan?

De gemeente Koggenland en omringende buurgemeenten zijn de laatste maanden bezig om aan de verkiezingsbelofte van o.a. de Koggenlandse wethouder Van der Pol te voldoen. Zoals meer beloftes zal deze ook niet worden nagekomen. De gemeente Koggenland heeft de inschrijvingsperiode bij de aanbieder van glasvezelinternet verlengd tot 28 oktober.  Kan ook zijn de projectgroep, maar wie heeft de projectgroep mede ingesteld? Hoe zijn de consumentenervaringen? Koggenland Nieuws heeft hier onderzoek naar gepleegd. Hieronder de conclusies.

Als je meteen al simpel naar de consumentenfora kijkt krijg je meteen al hele negatieve beoordelingen over Fiber. Dit bedrijf lijkt erg op het bedrijf waar de gemeenten in onze regio zaken mee doen, e-Fiber. Op zichzelf is dat ook al verwarrend voor consumenten. Op zich prima om een extrra aanbieder er bij te hebben voor de prijswerking. De naam kan verwarring opleveren onder de consumenten. Fiber is hier bedoeld als een voorbeeld hoe een bedrijf kan omgaan met de belangen van de klanten. Hoe e-Fiber met de dienstverlening omgaat is vooralsnog onbekend. Waarom kiezen voor een kleine aanbieder en niet voor een meer ervaren grotere die dichter bij de basis blijft? De ervaringen met Fiber staan wel los van e-Fiber en zijn :

  • GlasvezelinternetJan Klaasen is meer dan 1 jaar klant en hij zegt : Nog een week dan ben ik van ze af :o) Klant geweest 2 jaar. Sinds de opzegging 1,5 jaar geleden begon de ellende, hangend tv beeld en niet stabiele verbinding.
    Voor de nog klanten, let op dat je op de goede manier de spullen retour stuurt. Voor de nieuwe klanten, Niet aan beginnen
  • Rosita Egbers is minder dan 1 jaar klant : Vreselijke start. 2016 begonnen en uiteindelijk in april komt er iemand de apparatuur brengen( we wisten nergens van) toen op 14 april een brief: vanaf 25 april bent u aangesloten en begint het contract. Dus betalen. Er staat nog in de brief: vergeet niet op tijd op te zeggen ivm extra kosten. Die tijd krijgen we dus niet.het is altijd maand opzegtermijn. Dus dubbele lasten. Als compensatie “mogen “we een maand lang een extra zender erbij. Gaan we niet doen. Bang dat we eraan blijven zitten. Ze zijn niet echt klantvriendelijk geven een ander de schuld. Helaas zitten we er 2 jaar aan vast. Maar eerlijk gezegd prima beeld op tv. En internet en telefoon tot nu toe nog geen klachten. We hopen dat het zo blijft. Erg jammer van de start!
  • D. Veenker is langer dan 1 jaar klant en zegt : e-Fiber is een typische provider die je op sluwe wijze binnen haalt met halve informatie; lage prijzen die maar tijdelijk van aard zijn en kleine lettertjes. Vervolgens laten ze je het hele contract uitzitten. De kwaliteit van de verbinding was waardeloos en nFee-Fiet de beloofde “maximale bandbreedte”. De helpdesk gaf aan dat het niet de schuld van Fiber was en nam geen verantwoordelijkheid. Na doorvragen werd het gesprek onvriendelijker; “heeft u nog andere vragen …..[zucht + lange stilte]”. Ook werd er enkele maanden gratis ongevraagd Fox Sports geleverd (waardeloze sportzender van ondermaatse kwaliteit met bakken reclames). Echter na drie maanden moest er ineens voor worden betaald en ging ik zomaar 7,50 euro per maand meer betalen. In een zeer lastig gesprek van ongeveer 45 minuten wist ik na lang overtuigen de medewerker te bewegen Fox Sports van het abonnement te halen. De voorgaande betaalde maanden werken niet gecrediteerd; dikke pech voor de klant.Nooit meer Fiber !!!!

Pluspunt : Geen pluspunten ten opzichte van andere providers (ervaring met xs4all, Ziggo, EDPnet, Tele2)

Minpunt : Transparante voorlichting voordat de consument het contract aangaat, bijvoorbeeld over de haalbare snelheid per adres/postcode.

Minpunt : Geen overeenkomst via internetpagina, maar gewoon middels een fysiek contract. Maakt de consument bewuster van de overeenkomst die hij/zij aangaat.

Minpunt : Consument contract kostenloos laten opzeggen (ontbinden) wanneer de beloofde kwaliteit niet kan worden gehaald. (Laat ontevreden klanten weggaan en verbeter je dienstverlening om klanten binnen te houden)

Minpunt : Maandcontracten / enkele maanden op proef

  • Jos klant geweest : Mijn tip: nooit klant worden bij dit bedrijf!In de drie maanden na aanmelding is het Fiber nooit gelukt de verbinding op te leveren, waardoor ik ruim anderhalve maand zonder vaste internetverbinding heb gezeten. Meerdere malen contact gehad met Fiber en net zo vaak een andere reden gehoord waardoor de oplevering vertraging op liep. Uiteindelijk bleek het nodig een dossier op te bouwen en na het sturen van een in gebreke stelling was ik eindelijk verlost van dit bedrijf. Daarna aangemeld bij een andere Dsl aanbieder en die hadden binnen 2 weken alles geregeld, zo moeilijk hoeft het dus niet te zijn! Mijn idee is dat het verdienmodel van Fiber er op gericht is klanten zo hard te treiteren dat de consument met alle liefde de opzegboete wil betalen.

Doe goed onderzoek via oa Google voor je een contract afsluit met Fiber, mijn advies blijft: doe het niet.

    • Helemaal niets
    • Bedrijf opheffen zou een goede verbetering zijn
  • Tony langer dan 1 jaar klant : Inmiddels 1,5 jaar klant en gelukkig loopt het 2 jarige contract af. In 1,5 jaar tijd ontzettend veel uitval gehad van verbinding en vastlopende televisiebeelden. Meerdere malen contact gehad met de klantenservice die telkens hetzelfde zeggen. Graag een speciale user aanmaken op de fritzbox zodat we melding kunnen maken bij de storingsdienst, dan kunnen zij meekijken omdat er waarschijnlijk een fout in de configuratie van uw fritzbox zit. Afijn na 3 keer kwam er dan een monteur, die ging van alles doormeten en aansluitingen (binnen en buitenshuis) controleren. Veranderde hier en daar wat en sloot de fritzbox niet via de bijgeleverde kabel en de 4 punts telecom stekker aan, maar direct via een draad op de aansluiting in de wanddoos aan. Prima, het werkte. Althans voor de eerste paar weken en daarna begon het ge-etter weer. Eerst sporadisch en daarn wekelijks. Ik dacht dat ik mijn contract wel uit kon zitten zo, maar de problemen kwamen steeds vaker en zijn nu weer dagelijks terug.Vervolgens neem ik weer contact op met de klantenservice die ik het hele verhaal incluis geschiedenis vertel en wat een verbazingwekkend nieuw antwoord kreeg ik daar; of ik even een speciale user wilde aanmaken op de fritzbox zodat de storingsdienst kon mee kijken want er is waarschijnlijk wat fout in de configuratie van de fritzbox. Manmanman.

Pluspunt : De fritzbox is een prima stukje hardware

Minpunt : Klantenservice zowel via mail als telefonisch lichtelijk arrogant en weinig kennis van zaken.

Minpunt : Verbinding blijft wegvallen.

Minpunt : Televisie blijft vastlopen.

Minpunt : Storingsdienst is incapabel.

Dit is dan nog maar een greep uit de reacties op het forum met dit topic. De opsomming kan nog wel even doorgaan.

Wat is glasvezel eigenlijk?

Glasvezelinternet
Wat is glasvezel? Dubbel klik op de graphic voor een grotere weergave.

Glasvezel is een haardunne vezel, gemaakt van een speciaal soort glas. Informatie via glasvezel wordt op een snelle en betrouwbare manier verzonden met behulp van laserlicht. Door laserlicht met zeer hoge snelheid aan en uit te schakelen, worden digitale gegevens doorgegeven. De informatie verplaatst zich razendsnel door de glasvezel. Hoe sneller de laser aan en uit knippert, des te sneller kan de informatie over en weer worden gestuurd. Met glasvezel kan dit razendsnel. Signalen zoals tv, telefoongesprekken en up- en downloads via internet worden omgezet in een digitaal signaal. Het is vergelijkbaar met het seinen van een boodschap in morsecode met een zaklantaarn. Ook hierbij vormt een serie van punten en strepen de informatie.

Wat kunt u in de praktijk met glasvezel?

Over het glasvezel kunt u (net als over ADSL en kabel) internet, telefonie en televisie afnemen. Met glasvezel kunnen hogere internetsnelheden worden behaald dan met welk ander netwerk dan ook. In Nederland op dit moment tot wel 1 Gbps. En dan hebben technici de maximale snelheid over glasvezel nog niet eens kunnen achterhalen.

Ook uniek: alleen bij glasvezel heb je mogelijkheid om voor pakketten te kiezen waarbij de uploadsnelheid gelijk is aan de hoge downloadsnelheid. Er is sprake van een symmetrische verbinding.

Toekomstige diensten via Glasvezelinternet?

Waar ligt Glasvezel?

Ruim 2,7 miljoen huishoudens zijn aangesloten op het glasvezelnetwerk. Een derde van deze huishoudens heeft ook een abonnement afgesloten bij een glasvezelaanbieder. Onderzoeksbureau Stratix houdt op hun ‘glaskaart’ bij waar in Nederland al glasvezel ligt.

Wie legt glasvezel aan?

Glasvezelinternet
Glasvezel Providerlijst.

Reggefiber legt (en beheert) zo’n 80% van het glasvezelnetwerk aan en is onderdeel van KPN. Reggefiber is een Nederlands bedrijf dat is gespecialiseerd in het aanleggen van glasvezelaansluitingen. Samen met enkele andere bedrijven, zoals KPN, legt het op diverse plaatsen glasvezelkabels in de grond. Reggefiber is opgericht in 2005 en is een dochteronderneming van Helden van . Nu B.V. De Koninklijke Ptt Nederland (KPN) is de moederorganisatie. Reggefiber verklaart wijk voor wijk aan te sluiten op het glasvezelinternet.

Is e-Fiber nodig?

e-Fiber is dus niet nodig om aangesloten te worden op het glasvezelinternet. Als wij allen rustig afwachten dan komt het vanzelf. Neem daarom de consumentenervaringen die in dit artikel staan vooral ter harte. Uiteindelijk maakt het zelfs niet uit voor welke aanbieder je uiteindelijk kiest. De oude PTT, tegenwoordig breed bekend als KPN, is uiteindelijk degene die u aansluit op het glasvezelinternet, ook als u wel kiest voor e-Fiber. ¨IJzer kun je bovendien niet met handen breken¨ is het oudhollandse gezegde wat ook hier van toepassing is en rustig onze beurt afwachten is het devies.

Doe bovendien de postcodecheck om te kijken welke glasvezelinternet aanbieders beschikbaar zijn op uw adres via deze link. Dit geeft meteen een overzicht van alle aanbieders.

Bronnen : Wikipedia, Bencom klantenforum , Reggefiber Eindelijk glasvezel , Consumentenbond

Reacties

article
192209
Consumentenervaringen met Fiber slecht
Consumentenervaringen met e-Fiber slecht? Wat is glasvezel eigenlijk? Wat kunt u in de praktijk met
https://koggenland.nieuws.nl/economie/192209/consumentenervaringen-met-e-fiber-slecht/
2018-07-22T22:10:00+01:00
https://cdn.nieuws.nl/media/sites/178/2018/07/22214833/Glasvezel-toekomst-Pinterest.jpg
e-Fiber, Glasvezel
Nieuws, Zakelijk