Wacht niet af, maar betrek debiteuren in de betaling

Foto: Jiskefet

Steeds vaker wordt post digitaal verstuurd. Facturen vallen lang niet allemaal meer op de deurmat en zijn daardoor minder in het vizier. Janssen & Janssen ging met mij in gesprek over de invloed van de digitalisering op het hebben van betaalachterstanden.

Communiceer makkelijk en begrijpelijk

Janssen & Janssen, een aanbieder van creditmanagementdiensten, heeft als streven een schuldenvrije maatschappij. Ze geven onder andere lezingen en trainingen over het omgaan met geld en helpen gezinnen met hun schulden. Janssen & Janssen heeft daarmee een gedeelde missie met het Nibud: het voorkomen van geldproblemen.

Ik raad organisaties als Janssen & Janssen aan om zo helder en transparant mogelijk te communiceren. Als het kwaad al is geschied en schulden zijn gemaakt, zijn er bovendien nog voldoende kansen voor bedrijven om de situatie niet erger te maken.

Het is belangrijk om de communicatie zo makkelijk en begrijpelijk mogelijk te maken. Voeg duidelijke acties toe. Stuur ook vroegtijdig reminders uit zodat debiteuren nog de mogelijkheid hebben om hier op te reageren.

Betrek debiteuren in de betaling

Consumenten komen ook nog wel eens in de problemen als automatische incasso’s worden afgeschreven net voordat het inkomen wordt gestort. Speel hier als organisatie op in en houd rekening met de timing wanneer je een rekening of aanmaning verstuurt.

Weet je niet wat het beste moment voor de debiteur is? Vraag het gewoon: ‘Wanneer heb je het liefste dat wij afschrijven?’ Probeer dus ook flexibel te zijn met betaaltermijnen. En houd daarbij proactief contact met debiteuren. Probeer eerder te peilen of je kunt helpen. Wacht niet af, maar wees het een stapje voor.

Lees het hele artikel op de website van Janssen & Janssen