Column Alf Knutzen : We gaan weer naar school !

Foto: Pixabay

De campagne om verkeersdeelnemers erop te attenderen dat er weer veel fietsende kinderen zijn die onderweg naar school, is weer van start gegaan. Prima om daar aan het begin van het schooljaar weer even bewust van worden gemaakt.

App-gebruik in het verkeer

Maar tegelijkertijd is er het verontrustende bericht dat er meer kinderen in het verkeer zijn omgekomen en meer gewonden zijn gevallen. Dat kan mogelijk aan de onoplettendheid van de automobilist liggen, maar als ik zo om mij heen kijk op de weg – en gelukkig doe ik dat – zie ik hordes scholieren op de fiets bezig met de smartphone, al dan niet met oordopjes in. Ze zien niets, ze horen niets, ze letten helemaal niet op het verkeer. Maar wel op Whatsapp, Facebook, Instagram, muziek e.d..

Je kunt je dus afvragen wie het grootste gevaar vormt m.b.t. ongelukken: Social media of de automobilist? Komt ook nog bij dat heel veel fietsers (ook ouderen helaas) geen benul lijken te hebben van de verkeersregels.

Op grote schaal wordt er door fietsers die van links komen voorrang GENOMEN. Levensgevaarlijk! En niet correct. En als het donker wordt zien we ook nog steeds veel fietsers zonder licht rijden, of beter: je ziet ze niet of pas op het laatste moment. Tel daarbij op dat men vaak donkere kleding draagt en de kans dat je wordt aangereden of zelfs doodgereden als fietser stijgt aanzienlijk.

Dus ouders van scholieren aan u de schone taak om ervoor te zorgen dat uw kroost weer heelhuids de schooldag heeft doorstaan.

Scholieren, milieu en geld

In een recente reclame van een bekende Westfriese supermarkt – stonden onder de kop “Back to school” een aantal schoolgerelateerde aanbiedingen. Om te beginnen vraag ik me af waarom dat weer in het Engels moet, maar vooruit, het zal wel bij de marketingstrategie horen.

Veel kwalijker is hetgeen ze aanbieden: Suikerrijke (of “verrijkt” met kunstmatige zoetstoffen), dus ongezonde, kleinverpakkingen van Starbucks Chilled Classic koffieproducten, Breaker Yoghurt van Melkunie met vruchten (met maar liefst 8% vruchten, dus 8 gram per 100 gram!), Melkunie Milkshake, Melkunie Milk & Fruit met wel 10% vruchtensap (appel, 1% aardbei, 1% kers), suiker, natuurlijk aroma, kleurend plantenextract en gelukkig ook nog een Arla halfvolle biologische melk.

Overwegend niet zo gezonde producten. Maar wat hebben deze producten nog meer gemeen?
Een belachelijk hoge prijs en een gigantische berg afval (plastic of karton met plastic).
Prijsvoorbeeld: 200 ml Arla halfvolle biologische melk, pakje: € 0,50. Dat Een hele liter kost maar iets van € 1,20. Per 200 ml is dat maar 24 cent!
Er zijn ook veel kleinverpakkingen van allerlei vruchtendrankjes. Ook heel duur. Bovendien zijn het vaak geen sapjes, maar z.g. nectars. Voor de wet moet sap bestaan uit 100% fruit. Maar producenten weten dat op heel slinkse wijze te omzeilen: ze voegen extra water toe (b.v. Appelsientje light) en heel vaak extra suiker, kunstmatige zoetstoffen, kleur- en smaakstoffen en verkopen dat voor veel geld in soms heel kleine belachelijk dure minipakjes/-flesjes.
Kleinverpakkingen lijken mooi en makkelijk, maar zijn schreeuwend duur en veroorzaken ook nog een hele berg onnodig en milieubelastend afval. Helaas zijn er ook nog kinderen die het gewoon in de berm gooien i.p.v. in de plasticcontainer en dat geeft derhalve nog meer milieubelasting.

Wat dan?

We gaan weer naar schoolKoop grootverpakkingen en geef de drankjes mee in een leuke, goed afsluitbare beker, b.v. van Mepal. Of koop een metalen thermosflesje van een halve liter. Daarin blijft het drankje ook nog lekker koel, want welk kind wil nou lauwwarme melk of drinkyoghurt?
Uw portemonnee en het milieu zullen u dankbaar zijn. En uw kind mogelijk ook met zo’n koel drankje bij de lunch.

Alf Knutzen, orthomoleculair voedingsdeskundige

Info: http://alfytal.nl/totalbody.html